Select Page

10 Marek Fortepianów, Których Należy Unikać

Podczas gdy dziesiątki fortepianów są polecane jako najlepsze instrumenty na rynku, nie ma praktycznie żadnych wzmianek o markach fortepianów, których należy unikać.

Piano Brands to Avoid

Rzeczywiście, krytykowanie marki fortepianu nie jest na rękę sprzedawcom fortepianów lub blogerom. Generalnie, jeżeli marka jest złej jakości, to albo skupią się na jej mocnych stronach albo po prostu nie będą tracić czasu na jej krytykowanie lub promowanie. Będą to ignorować.

Jednak, ponieważ zakup fortepianu to inwestycja, której nie należy traktować lekko, często zdarza się, że w ostatecznym rozrachunku jest się rozczarowanym. Jest to tym bardziej widoczne, jeśli przy podejmowaniu decyzji kierujemy się mało obiektywnymi opiniami w Internecie.

Dlaczego właściwie kupno fortepianu jest tak poważną sprawą? Można by pomyśleć, że to z powodu wysokiej ceny. Jednak moim zdaniem, nawet jeśli wyda się dużą sumę pieniędzy, najtrudniejszą częścią procesu zakupu fortepianu nie jest finansowanie.

Dla początkującego bardzo ważne jest, aby ćwiczyć na fortepianie, który jest co najmniej poprawny. W przeciwnym razie może to doprowadzić do tego, że będą powtarzać te same błędy w nauce, które potem bardzo trudno naprawić. Bez dalszego zastanawiania się, sprawdźmy, jakich marek fortepianów powinni Państwo unikać za wszelką cenę.

Celem tego artykułu jest pomóc Państwu w podjęciu lepszych decyzji przy zakupie fortepianu.

Marki pianin, których należy unikać

Daewoo

Daewoo jest koreańską marką, która rozpoczęła produkcję i eksport swoich pianin w 1976 roku. Jak większość pianin wyprodukowanych w Korei przed latami 90-tymi, pianina Daewoo były słabej jakości.

Ich głównym problemem jest brak stabilności strojenia i zastosowanie materiałów konstrukcyjnych o niskiej jakości. Istnieje również duże ryzyko, że klawisze pianina Daewoo będą się zacinać z powodu złego wysuszenia drewna. Jest to problem, który może nie jest łatwo rozwiązać.

Należy wiedzieć, że w razie potrzeby nie będzie łatwo dostać części zamiennych, ponieważ dostawców pianin Daewoo jest niewielu, a miejscowi specjaliści mają trudności z ich naprawą.

Wurlitzer

Chociaż pianina Wurlitzer nie są najgorszymi pianinami na świecie, to jednak z kilku powodów najlepiej ich unikać.

Po pierwsze, są to “tanie” pianina, które nie są przeznaczone dla profesjonalnych muzyków. Większość z tych pianin jest bardzo przystępna cenowo, a to właśnie dlatego, że są one słabej jakości.

Drugim powodem jest, nawiasem mówiąc, zarzut, który często się im stawia: ich dźwięk jest słaby. Większość właścicieli fortepianów Wurlitzer zgadza się, że ich dźwięk jest nudny, robotyczny i nie uwzględnia dynamiki gry. Jeśli jest się doświadczonym graczem i grało się na bardzo dobrych fortepianach, to prawdopodobnie będzie Wurlitzer będzie rozczarowaniem, gdyż jego dźwięk nie będzie najlepszy.

Nawet jeśli jest się początkującym graczem, to również radziłbym unikać ich, jeśli to możliwe. Ćwiczenie na Wurlitzerze z pewnością nie będzie przyjemne. Niektórzy użytkownicy stwierdzili, że ten fortepian przypomina im zabawkę. Najwyraźniej jest to dalekie od satysfakcjonującego doświadczenia.

Należy jednak zauważyć, że marka Wurlitzer produkowała bardzo dobre pianina elektryczne od lat 50-tych do 80-tych. Nie należy ich mylić z akustycznymi pianinami Wurlitzer, o których właśnie wspomniałem. Pianina elektryczne Wurlitzer są uważane za klasyki i pojawiają się na wielu słynnych nagraniach muzycznych z tamtych czasów.

Samick

Podobnie jak Wurlitzer, Samick również nie zadowolił profesjonalnych pianistów.

Chociaż niektórzy początkujący i średniozaawansowani gracze lubią je i polecają, pianina Samick nie są przeznaczone do użytku profesjonalnego. Są to niedrogie instrumenty, przeznaczone do okazjonalnego użytku.

Nawet jeśli początkowo spodoba się Państwu dźwięk i odczucia z Samicka, to w miarę ćwiczenia i przechodzenia do bardziej wymagających utworów, to pozytywne doświadczenie prawdopodobnie zmieni się w negatywne odczucia. Pianina Samick nie mają przekonującej mechaniki ani dźwięku, a pedały są słabej jakości.

Jeśli jednak chcą Państwo grać z dzieckiem podstawowe melodie lub używać go tylko od czasu do czasu, nie ma żadnych minusów nabycia Samicka, nie należy tylko oczekiwać zbyt wiele od jego brzmienia.

Kranich & Bach

Kranich & Bach jest jedną z najstarszych marek na tej liście. Od 1864 r. do 1985 r. firma produkowała kilka modeli pianin i fortepianów.

Jednak te fortepiany nigdy nie cieszyły się doskonałą reputacją, szczególnie wśród techników fortepianowych, ponieważ zawsze były kojarzone z niższą jakością wykonania. Pianiści natomiast zwykle określają je jako “koszmary” z powodu ich dziwnie zaprojektowanych klawiatur. Są one dość kruche i podatne na zginanie, co czyni je instrumentami bardzo niskiej jakości.

Innym dobrym powodem, aby ich unikać jest to, że większość pianin na sprzedaż została zbudowana dawno temu. W przeciwieństwie do innych znanych marek, których stare pianina mogą być zwykle używane po niewielkiej konserwacji, pianina Kranich & Bacha ulegają dużemu pogorszeniu z powodu upływu czasu.

Ponieważ firma zaprzestała produkcji w 1985 roku, jest prawdopodobne, że dostępne pianina Kranich & Bacha  mają ponad 40 lat i wiele problemów, z którymi nowi nabywcy będą musieli się uporać.

Marantz

Jeżeli napotkają Państwo na swojej drodze fortepian Marantz, proszę natychmiast uciekać.

Marantz to firma, która produkuje i sprzedaje sprzęt audio od 1953 r. i mówiąć wprost, nie wyróżnia się w produkcji fortepianów. W rzeczywistości Marantz wprowadził serię fortepianów z zamiarem włączenia do niej własnego sprzętu audio.

Większość pianin Marantz to bardzo tanie instrumenty wykonane z kiepskich materiałów. Co więcej, zostały one wyprodukowane w tej samej fabryce, w której produkowano głośniki stereo. To pokazuje, jak mało jakości i staranności Marantz wkłada w swoje pianina. Sprzedaż sprzętu audio była ich priorytetem.

Lindner

Lindner to kolejna marka fortepianów, której należy unikać z kilku ważnych powodów.

Mechanizm i klawisze pianin Lindnera są wykonane z plastiku, kruchego materiału, co powoduje, że z czasem ulegają zniszczeniu. Nietypowe zastosowanie tego materiału wynikało z chęci wyprodukowania lżejszych fortepianów. Niestety, to eksperymentalne podejście nie było korzystne dla reputacji Lindnera, który obecnie jest uznawany za jedną z najgorszych marek fortepianów.

Co gorsza, w razie potrzeby części zamienne nie są już dostępne.

Marki pianin cyfrowych, których należy unikać

Williams

Na pierwszy rzut oka pianina Williams wydają się być przyzwoitymi pianinami ze świetnymi funkcajmi, do których należą m.in. biblioteka dźwiękową ponad 150 instrumentów, wyświetlacz LCD, imponujący system dźwięku stereo i zaawansowane możliwości podłączenia MIDI.

Jednak ten początkowy entuzjazm dla pianina Williamsa kończy się, gdy gra się na nim po raz pierwszy. Rozczarowanie przychodzi wcześnie, ponieważ pomimo wspaniałych funkcji wymienionych na stronie internetowej, doświadczenie użytkownika jest dalekie od obietnic marki. Doświadczeni gracze szybko orientują się, że tym pianinom brakuje podstawowych elementów niezbędnych nawet w najskromniejszym pianinie.

W rzeczywistości większość pianin poniżej 300 euro, znanych marek, takich jak Yamaha czy Casio, oferuje te niezbędne funkcje. Jednakże niska cena pianin Williams nie usprawiedliwia ich wad.

Jednym z nich jest słabość mechanizmu klawiszy. Są one bardzo lekkie, a dla początkujących graczy ważne jest, aby nauczyć się wyczuwać ciężar klawiszy i odpowiednio trenować palce.

Czarne klawisze są również plastikowe i bardzo głośne, co może być bardzo denerwujące, jeśli nie będzie się grało na fortepianie na pełnej głośności. Proszę pamiętać, że nie powinno się słyszeć tego plastikowego dźwięku przy uderzaniu w klawisze na właściwym pianinie cyfrowym.

Dźwięk pianina Williamsa jest dość niejednorodny, ponieważ naciśnięcie dwóch różnych klawiszy z takim samym naciskiem niekoniecznie spowoduje taki sam poziom głośności. W ten sposób jeden klawisz będzie wytwarzał dźwięk delikatniejszy, a inny głośniejszy. Jest to duży problem dla początkujących, ponieważ dopiero uczą się dynamicznego dotyku (wywierania większego lub mniejszego nacisku na klawisze, aby dźwięk był głośniejszy). Będzie to dla nich trudne, jeśli klawisze nie będą prawidłowo reagować na nacisk palców.

W związku z tym marka ta nie jest odpowiednia dla początkujących graczy. Potrzebują oni autentycznego odczucia, jakie dają klawisze tradycyjnego pianina akustycznego. Jeżeli dysponują Państwo ograniczonym budżetem, proponuję kupić niedrogie pianina takich marek jak Yamaha, Casio, Roland lub innych, które dadzą Państwu pogląd na ich podstawowe cechy.

Artesia

Artesia jest zdecydowanie jedną z najgorszych marek pianin cyfrowych.

Podobnie jak inne pianina z najniższej półki, pianina Artesia mają bardzo słaby mechanizm działania klawiszy. Klawisze nie działają lekko, a to utrudnia, aby je subtelnie nacisnąć. To znacznie ogranicza możliwości pianisty w zakresie modulowania swojej gry, co jest możliwe w przypadku autentycznego fortepianu akustycznego.

I znowu, dźwięk pianina Artesia jest niespójny: jego klawisze nie wydają się należeć do tego samego fortepianu.

Istnieją również bardzo niepokojące problemy z jego dźwiękiem, z których głównym jest to, że jego struny nie są dostrojone. Jeśli zagrają Państwo oktawę na pianinie Artesia, nie usłyszą Państwo interwału unisono, który powinien być słyszalny. Jakkolwiek niedorzecznie to brzmi, oznacza to, że dźwięk samego fortepianu jest rozstrojony, a to z pewnością nie jest coś, co należy tolerować nawet w skromnym fortepianie.

W końcu, brakuje w nich bardzo przydatnej funkcji dla większości pianin cyfrowych, a mianowicie możliwości zmiany tempa utworu MIDI odczytywanego z włożonej karty SD. Jest to bardzo przydatna funkcja podczas nauki piosenek.

Suzuki

Suzuki jest znaną marką w branży motoryzacyjnej, ale ich pianina należy unikać!

Firma Suzuki produkująca pianina jest podmiotem niezależnym od reszty marki, a pianina są produkowane przez samodzielną fabrykę pianin cyfrowych zlokalizowaną w Chinach.

Największy problem z fortepianami Suzuki polega na tym, że mają one słaby mechanizm działania klawiszy. Konwencjonalne pianino akustyczne ma ważone klawisze, które pozwalają użytkownikowi uzyskać głośniejszy lub cichszy dźwięk w zależności od siły nacisku palców. Gdy nie wywiera się żadnego nacisku i naciska się klawisze bardzo delikatnie, nie powinno się słyszeć żadnego dźwięku.

Jednak pianina Suzuki nie reagują prawidłowo na nacisk palców. Wydają one dźwięk nawet wtedy, gdy klawisze są ledwie naciśnięte, co znacznie zmniejsza autentyczność gry. Jest to poważny problem dla początkujących, którzy próbują opanować dynamikę.

Kolejnym powodem, dla którego należy unikać tych pianin, jest brzmienie fortepianu: sztuczne i zniekształcone. Nie jest to koniecznie problem, gdy się do tego z czasem przyzwyczai, ale zmniejsza to również autentyczność gry na fortepianie. Doświadczenie użytkownika będzie dalekie od tego, co można by przeżyć z prawdziwym pianiem akustycznym.

Gewa

Gewa to marka z siedzibą w Niemczech, która specjalizuje się w wysokiej jakości akcesoriach muzycznych, ale nie udało jej się zachwycić pianistów swoimi pianinami.

Główny problem z pianinami Gewa wydaje się wynikać z ich systemu głośników. Ze względu na ich dziwną konstrukcję, dźwięk nie wydobywa się z głośników tak, jak powinien. W rezultacie dźwięk jest bardzo nosowy i “tekturowy”.

Nawet przy grze na pianinie ze słuchawkami, głośność jest niska i niewystarczająca, nawet przy maksymalnym ustawieniu.

Kolejnym powodem, aby unikać tej marki, jest wahanie głośności pomiędzy różnymi klawiszami. Ten sam nacisk palca na jeden klawisz nie daje tej samej głośności na innym klawiszu. Na przykład, umiarkowany nacisk na fis w środkowej oktawie wytworzy znacznie głośniejszy dźwięk niż taki sam nacisk na f w tej samej oktawie.

Zakończenie

Oto dziesięć marek fortepianów, których należy unikać jak ognia. Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Państwa pomocny.

Nie ma on na celu nikogo obrazić, ale raczej pomóc Państwu przy zakupie fortepianu.

Jeśli chcieliby Państwo coś dodać do tej listy lub opowiedzieć o swoim doświadczeniu ze szczególnie złym pianinem lub fortepianem, proszę o komentarz pod tym artykułem lub kontakt ze mną!

O autorze

Alex
Alex
Pasjonat muzyki odkąd usłyszałem pierwsze nuty na pianinie, a w wolnych chwilach webmaster. Postanowiłem stworzyć tę stronę, aby przynieść Ci (mam nadzieję) trochę wiedzy o instrumentach muzycznych i przetestować te, które uważam za najciekawsze dla muzyka.